School procedures, as perceived by teachers and students from Poland, and the Czech Republic

Abstract
Introduction. The article concerns research conducted among students and teachers of primary schools in Poland and the Czech Republic as part of a project co-financed by the European Regional Development Fund and the State budget, “We Cross the Borders”. The project entitled “Key Competencies in Teaching and Education” was implemented under the recruitment of the Praděd Microprojects Fund, Priority axis number: 11.4, priority axis name: Cooperation of institutions and communities. Aim. The theoretical and cognitive aims of the research were to diagnose the competencies of teachers and students in the field of critical thinking. The objective of the research was to develop practical recommendations that could be used in the education programs of future teachers. Methods. The research used the method of a diagnostic survey; the questionnaire technique. Results. The results of the research showed differences between the behaviour of teachers and students in such matters as contacts with parents, following the headmaster’s instructions, using innovative teaching methods and self-confidence in everyday work-related situations.

Artykuł dotyczy badań przeprowadzonych wśród studentów i nauczycieli szkół podstawowych w Polsce i Czechach w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa, Przekraczamy granice. Projekt pt. Kompetencje kluczowe w nauczaniu i kształceniu realizowany był ramach naboru Funduszu mikroprojektów Praděd, Numer osi priorytetowej: 11.4, nazwa osi priorytetowej: Współpraca instytucji i społeczności. Cel. Celem teoretyczno-poznawczym badań było zdiagnozowanie jakie kompetencje z zakresu krytycznego myślenia posiadają nauczyciele i studenci. Celem praktyczno-wdrożeniowym badań było wypracowanie zaleceń praktycznych, które mogą być implikowane w programach kształcenia przyszłych nauczycieli. Metody. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Wyniki. Analiza danych wskazała na różnice pomiędzy sposobem postępowania nauczycieli i studentów miedzy innymi w takich kwestiach jak kontakt z rodzicem, realizowanie poleceń dyrektora, wykorzystywaniem innowacyjnych metod nauczania oraz pewnością siebie w sytuacjach codziennych związanych z pracą.
Description
Keywords
Citation
Kowalski, M., & Śliwa, S. (2022). School procedures, as perceived by teachers and students from Poland, and the Czech Republic. Wychowanie w Rodzinie, XXVIII((3/2022)), 69–86.
Belongs to collection