Kindness as an important element of social emotional education at school: translation and initial validation of the Polish version of the School Kindness Scale – a preliminary study

Abstract
Wprowadzenie. W artykule zwrócono uwagę na potrzebę kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów, traktując życzliwość jako fundament niezbędny do budowy owych umiejętności. Narzędziem służącym rozpoznaniu zaangażowania środowiska szkolnego w formowanie życzliwych postaw jest Szkolna Skala Życzliwości (Binfet, Gadermann, & Schonert-Reichl, 2016). Cel. Zasadniczym celem artykułu jest przedstawienie wyników wstępnych badań służących polskiej adaptacji i walidacji kwestionariusza Szkolnej Skali Życzliwości. Materiały i metody. Badanie przeprowadzono w maju 2021, na próbie uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych (N=166 osób w wieku od 14 do 21 lat (średnia wieku M=17,260, SD=2,06). Stanowiło ono część większego projektu badawczego realizowanego przez Wydział Oświaty Miasta Poznania. Uzyskane dane posłużyły analizie rzetelności polskiego tłumaczenia Szkolnej Skali Życzliwości [School Kindness Scale]. Testowane narzędzie składa się z 5 twierdzeń ocenianych przy użyciu skali Likerta. W ramach badania rzetelności Skali, podobnie jak w przypadku analiz prowadzonych w innych krajach, sprawdzono średnie wyniki uzyskane dla poszczególnych itemów oraz przeprowadzono analizę metodą Alfa Cronbacha. Wykonano również wykres osypiska dla skali. Wyniki. Uzyskana wartość współczynnika Alfa Cronbacha to α=0,792, co należy uznać za wynik wskazujący na zadowalającą rzetelność polskiej wersji Szkolnej Skali Życzliwości. Przeprowadzenie bardziej zaawansowanych analiz statystycznych wymaga zgromadzenia większej próby badawczej oraz porównania wyników uzyskanych w ramach badania Szkolną Skali Życzliwości z wynikami innych polskojęzycznych kwestionariuszy testujących zbliżone do życzliwości konstrukty.

Introduction. The article highlights the need to shape students’ socio-emotional skills and recognizes kindness as the foundation necessary to build these competencies. A questionnaire may be used to recognize the involvement of the school community in the formation of benevolent attitudes and produce the School Kindness Scale (Binfet, Gadermann, & Schonert-Reichl, 2016). Aim. The main aim of the article is to present the results of preliminary research for the Polish adaptation and validation of the School Kindness Scale questionnaire. Methods. The study was conducted in May 2021 on a sample of students (N=166 individuals, aged 14 to 21 years (mean age was M=17.260, SD=2.06) in the final grades of elementary and secondary schools. It was part of a larger research project carried out by the Department of Education of the City of Poznań. The data obtained were used to analyse the reliability of the Polish translation of the School Kindness Scale. The tool tested consists of 5 statements evaluated using the Likert scale. As part of the study on the reliability of the Scale, similar to analyses carried out in other countries, the mean scores obtained for each item were reviewed and Cronbach’s Alpha analysis was conducted. A scree plot for the scale was also prepared. Results. The value of Cronbach’s Alpha coefficient turned out to be α=0.792, which should be considered as a result indicating the satisfactory reliability of the Polish version of the School Kindness Scale. Conducting more advanced statistical analyses requires collecting a larger research sample and comparing the results obtained from the School Kindness Scale with the results of other Polish language questionnaires testing constructs similar to kindness.
Description
Keywords
Citation
Szafran, J., & Cwojdzińska, A. (2021). Kindness as an important element of social emotional education at school: translation and initial validation of the Polish version of the School Kindness Scale – a preliminary study. Wychowanie w Rodzinie, XXV((2/2021)), 219–237.
Belongs to collection