Realny popyt na specjalistów z dyplomem studiów geograficznych w świetle analiz ofert pracy oraz wypowiedzi pracodawców i pracowników

Abstract
W artykule przedstawiono analizę wielkości i struktury popytu rynku pracy na osoby z dyplomem studiów geograficznych wraz z weryfikacją stopnia zaspokojenia tego popytu u pracodawców, którzy takie potrzeby kadrowe faktycznie zgłosili. Aby w sposób wiarygodny i uprawniający do wyciągania wniosków o charakterze ogólnym określić zapotrzebowanie na konkretnych specjalistów, należy w dłuższym czasie i w skali co najmniej krajowej śledzić realne, czyli wyrażone w ofertach pracy, potrzeby kadrowe. Właśnie dlatego badaniami objęto sześć krajów (Austria, Irlandia, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Wielka Brytania), a całość procedury trwała ponad trzy lata. W każdym z nich najpierw realizowano monitoring ogłoszeń o pracę. Następnie przeprowadzono wywiady weryfikujące zaspokojenie potrzeb pracodawców na specjalistów z zakresu geografii oraz gromadzące doświadczenia pracowników zatrudnionych w wyniku ogłoszonej oferty. W ten sposób ustalono, że przez półtora roku w badanych krajach do geografów skierowano ponad 17 tys. ofert pracy, tworzących 18 głównych grup. Zarówno w przypadku wielkości, jak i struktury najbardziej zróżnicowane potrzeby ujawnił rynek pracy w Wielkiej Brytanii i Irlandii, kolejno – w krajach niemieckojęzycznych, a na końcu – w Polsce. Pracodawcy generalnie pozyskali potrzebnych im pracowników, przy czym największe trudności zgłaszali ci szukający nauczycieli do pracy w niepełnym wymiarze. Wysoko ocenili oni kwalifikacje oraz kompetencje pracujących u nich absolwentów studiów geograficznych. Pracownicy z kolei deklarowali zadowolenie z merytorycznego zakresu zadań, ale nie zawsze, zwłaszcza w Polsce, byli usatysfakcjonowani wynagrodzeniem i stabilnością zatrudnienia. Wyniki z przeprowadzonych badań, oprócz uzupełnienia luki w stanie wiedzy, mogą być przydatne tym jednostkom, które chcą konstruować programy kształcenia zwiększające pomyślność tranzycji absolwentów na rynek pracy do profesji związanych z ukończonym kierunkiem studiów.

The article outlines an analysis of the size and structure of the market demand for people with a geography degree. The research is complemented by the input from employers with vacancies for geographers who present their views regarding finding suitable candidates. In order to accurately determine the demand for specialists in a given field and present an analysis that would justify drawing general conclusions, we need to monitor real staffing needs over an extended period and on at least national scale. Real demand can be monitored by tracking job postings. Our research was conducted in six countries (Austria, Ireland, Germany, Poland, Switzerland, United Kingdom) and the entire procedure lasted over three years. In each of the countries, we first monitored job advertisements and then conducted interviews to verify to what extend the demand for geography specialists was met. We also collected reflections from employees who applied for the advertised posts and found employment in the field of geography. Following this protocol, we established that within the period of eighteen months employers posted more than 17,000 job offers for geographers. We categorised them into eighteen main professional groups. Both in terms of the size and structure of demand for geographers, the most varied needs were expressed in the United Kingdom and Ireland followed by German-speaking countries and, finally, Poland. The employers generally managed to fill the vacancies; however, the greatest difficulties were reported by those who were looking for part-time teachers. The employers valued the qualifications and competences of the hired geography graduates highly. On the other hand, while being happy with their scope of duties, the employees were not always satisfied with the remuneration and stability of employment. This tendency was particularly visible among Polish respondents. In addition to filling the research gap, the study results may be useful to those who want to design curricula that facilitate university-to-work transition and help graduates find jobs corresponding to their field of study.
Description
Badania sfinansowano ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach realizacji projektu nr 2018/29/b/hs4/00847
Keywords
Citation
Piróg D. (2023). Realny popyt na specjalistów z dyplomem studiów geograficznych w świetle analiz ofert pracy oraz wypowiedzi pracodawców i pracowników. Czasopismo Geograficzne, 94(4): 769–793. https://doi.org/10.12657/czageo-94-31
Belongs to collection