O koncepcji wychowania Émila Durkheima w oparciu o wybrane obserwacje z L’evolution pédagogique en France

Abstract
Wprowadzenie. Prace Émila Durkheima są klasycznymi pozycjami w socjologii wychowania. Ich lektura pozwala lepiej poznać teoretyczne podstawy jego koncepcji wychowania, jego poglądy oraz przemyślenia na temat znaczenia wychowania i edukacji w ówczesnej Francji. Cel. W artykule szczególną uwagę poświęcono pracy zatytułowanej L'evolution pédagogique en France, która jest dziełem mniej znanym polskiemu czytelnikowi z całej triady wykładów zebranych w tomach tego wybitnego socjologa. Celami artykułu są wskazanie kontekstów towarzyszących pracy É. Durkheima oraz dyskusja nad wybranymi problemami zawartymi w tej książce. Materiały i metody. W artykule zastosowano krytyczną analizę pracy É. Durkheima oraz przegląd literatury przedmiotu. Wnioski. L’evolution pédagogique en France zawiera szereg interesujących informacji, które pozwalają na inne spojrzenie na koncepcję wychowania É. Durkheima. Wskazał on, że chociaż systemy wartości w poszczególnych społeczeństwach różniły się od siebie, to sformułowanie spójnej koncepcji wychowania moralnego zależało od wartości oraz ewolucji zasad i reguł w danym społeczeństwie. Oznaczało to, że nie można „zapożyczać” elementów obcych kulturowo z innych systemów, a kluczem do zmian w systemie edukacji było poznanie społecznych czynników, które przyczyniły się do sformułowania zasad moralnych i poglądów na edukację w poszczególnych epokach.

Introduction. Émile Durkheim’s works are classical writings in the field of the sociology of education. Their reading helps to get a better understanding of Durkheim’s theoretical background, his beliefs, and reflections on the significance of education in France of his time. Aim. In the article, there is a special focus on L'evolution pédagogique en France, which, to Polish readers, is a lesser-known collection of lectures by Durkheim. The aims of the article are to show the overall context of the book, and to discuss over selected problems that are contained in the book. Materials and method. The article uses the method of critical analyses as well as the analyses of the reference literature. Conclusion. L’evolution pédagogique en France contains a number of insights, which may enable taking a different perspective on Durkheim’s ideas on education. Durkheim showed that the formulation of an appropriate education of morality could only proceed after it had been learned about values and the evolution of rules and norms in relation to previous structures, even though systems of morals were socially relative. It means that it could not borrow any foreign elements from other systems and that acquired knowledge of social factors that had caused moral and educational ideas in specific periods was a key to changes in the educational system.
Description
Keywords
Citation
Albański, Ł., Krywult-Albańska, M. (2023). O koncepcji wychowania Émila Durkheima w oparciu o wybrane obserwacje z L’evolution pédagogique en France. Wychowanie w Rodzinie, 30(2), 13-24. https://doi.org/10.61905/wwr/175488
Belongs to collection