Dostępność transportowa centrów turystycznych Chorwacji na przykładzie transportu lotniczego

Abstract
Celem pracy jest przedstawienie przez autora zróżnicowania ruchu turystycznego wybrzeża Chorwacji w podziale na regiony NUTS-3 w porównaniu z dostępnością komunikacyjną dla transportu lotniczego jako jednego z dwóch głównych środków transportu kształtujących ruch turystyczny tego kraju. Regiony nadmorskie Chorwacji znajdują się w strefie izochrony 120 minut sześciu portów lotniczych usytuowanych na terytorium tego kraju oraz prawie w całości w zasięgu izochrony 60 minut. Wyjątkiem są regiony Licko-Senjski oraz Dubrovacko-Neretvanski, który to jest oddzielony od głównej części kraju poprzez 17 km pas wybrzeża Bośni i Hercegowiny. Tak gęsta sieć portów lotniczych przyczynia się do realizacji postulatu przewozowego dotyczącego dostępności i bezpośredniości obszarów docelowych. Świadczy o tym rosnący w okresie lat 2000-2011 ruch pasażerski w wyżej wymienionych portach. Nie bez znaczenia dla wielkości przewozów transportem lotniczym pozostaje dostępność transportowa dla transportu samochodowego, gdzie czas potrzebny na dotarcie do miejsca docelowego dla turysty z Polski wynosi około 14 godzin. W przypadku tego środka transportu trudno jest mówić o realizacji postulatu przewozowego dotyczącego bezpieczeństwa podróżnych (spadek koncentracji kierowców przy długim czasie jazdy), natomiast bezpośredniość i relatywna taniość względem transportu lotniczego pozostają głównymi czynnikami decydującymi o wyborze tego środka transportu. W przypadku transportu samochodowego możemy mówić również o postulacie masowości przewozów, ale nie we wszystkich przypadkach. Postulat ten nabiera znaczenia jedynie w przypadku wyjazdów zorganizowanych przy przejazdach autokarowych.
Description
Keywords
Citation
Wiskulski T., Dostępność transportowa centrów turystycznych Chorwacji na przykładzie transportu lotniczego, [w:] T. Wiskulski, M. Pilarski (red.), Współczesne zagadnienia, problemy i wyzwania w badaniach geograficznych, tom II, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013, s. 165-172
Belongs to collection