Rozwój i jego wychowawcza wartość w pedagogice rozwoju według Jana Pawła II
Abstract
W artykule, wychodząc od kategorii „pracy” i „edukacji”, wyprowadza
się kategorię rozwoju, który chociaż postrzegany w aspekcie przyrodniczym i procesualnym
jest nade wszystko kategorią aksjologiczną, ważną dla pedagogiki i wychowania
człowieka. W obliczu swoistego „wygaszania”, czy „zwijania” dzieł i wytworów
ludzkich, z jakim spotykamy się we współczesnej Europie, tym bardziej aktualna staje
się aksjologia rozwoju i jej implikacje edukacyjne. Problematykę rozwoju (aksjologicznie)
ujmuje społeczne nauczanie Kościoła katolickiego, zwłaszcza papieża Jana
Pawła II, kierujące nasze myślenie wyraźnie ku wychowaniu do rozwoju przez miejsca
w encyklice Sollicitudo rei socialis wyraźnie mówiące o wychowaniu. Według Jana
Pawła II „rozwój domaga się nade wszystko ducha inicjatywy” od jednostek i społeczności,
którego przejawem, jak to dobitnie wyraził Benedykt XVI, jest wzrastanie duchowe,
umożliwiające pozostawanie otwartym na faktyczny stan rzeczy, na konkretne
doświadczenie i całość tego, co nazywamy przemianą, a co się dokonuje zarówno na
zewnątrz, jak i w samej osobie. Element duchowy przenikający podjęcie pełnej odpowiedzialności
przez człowieka, prowadziłby do stania się wychowawcą samego siebie,
co może być postrzegane jako ukoronowanie procesu rozwoju jednostkowego i społecznego, czemu miałoby służyć wychowanie do rozwoju.
Collections
- Artykuły / Articles [15292]