Przeglądaj Katedra Arabistyki i Islamistyki WO UW według tematu "islam"
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 29
-
An Alternative Insight into the First Centuries of Islam on the Iberian Peninsula – Problems of Historiographic Sources Concerning the Early Islamic History of Al-Andalus
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2012)The stream of historical revisionism within the Orientalist scholarship has offered in recent years a number of intriguing theories attempting to undermine some of the conventional concepts of the Arab-Muslim early history ... -
Arabic Poetry of Depression and Anxiety in Pre-Islamic and Early Islamic Days
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 2007)Poetry usually tells much of the life and the different feelings of the poet in different situations. It reflects his state of joy and happiness as well as his fears, nervousness, worries and sadness. The phenomenon of ... -
Auf der Suche nach Vorhergesehenheit: Internationale Umfragen in der islamischen Welt
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 2007)Die Terroranschläge vom 11. September lenkten die Weltaufmerksamkeit nicht nur auf globale Sicherheitspolitik, sondern auch auf den Islam. Es tauchten Fragen auf, die man vorher nie stellte, weil es weder Interesse noch ... -
Ciało w kulturze muzułmańskiej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Praca została podzielona na cztery umowne części, omawiające różne aspekty cielesności, chociaż większość artykułów trudno zamknąć w ramkach określonych kategorii. W pierwszej, zatytułowanej „Ciało w procesie ... -
„Czy możemy poprawiać i kształtować nasze ciała poprzez sport?” – ciało a sport w kulturze muzułmańskiej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Islam reguluje i normuje każdą sferę życia, zatem również dla wszelkiej aktywności związanej z szeroko rozumianym sportem muzułmanie starali się, i nadal starają, znaleźć podstawy w religii. Szukają ich poprzez ... -
The Doctrine of muḫammisa according to Muslim Heresiography
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)The article presents the doctrine of muẖammisa according to Muslim heresiography. The muḫammisa is one of ġulāt groups. This term is applied to groups accused of exaggeration (ġuluww) in religion and has covered a lot of ... -
Egypt’s Arabism: Aḥmad Ḥasan az-Zayyāt: From Islam’s Community to the wide Pan-Arab Nation in the 1930s and 1940s
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 1996)Az-Zayyāt often felt strong supra-Arab Islamic community emotions in topical contemporary contexts and perpetuated themes about pristine classical Islam from the old pre-World War I type of political pan-Islamism in Egypt. ... -
Funkcjonowanie pięciu płci i ich rola u Bugisów z Sulawesi Południowego (Indonezja)
(Elipsa, 2012)Niniejszy artykuł ma za zadanie przybliżyć indonezyjską różnorodność, która przejawia się na wielu płaszczyznach, również w pojmowaniu i rozumieniu płci przez tamtejsze kultury. Najważniejsza grupa etniczna Sulawesi znana ... -
Integration and separatism. A sociopolitical study of the Thai government policy to the Muslim South
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 2003)Southern Thailand has a Muslim population with a 200 year history of separatism and evolving relations with the central government. This paper refers to Southern Thailand as the five provinces of Songkhala, Satun, Yala, ... -
Islamic political movement in Malaysia
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 2004)The global revival of Islam that began in the early 1970s has been widely discussed. The resurgence of Islam has predominantly been a political phenomenon that emerged when the existing social and political agenda of ... -
La Tunisie musulmane, pays à un riche passé chrétien et un présent tolérant
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 1996)En avril 1996 le pape Jean Paul II a effectué une visite officielle en Tunisie. Après le Maroc, la Tunisie a été le deuxième pays de l’Afrique du Nord où s’est rendu le Souverain Pontife. Dans son discours devant le pape, ... -
Literature of the Polish Tatars
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)The literature of Polish Tatars reflects their complicated history. A specific trait of the PolishLithuanianBelarusian Tatar population is their use of Arabic script for the notation of their Slavic language as early as ... -
Medicine for Muslims? Islamic Theologians, Non-Muslim Physicians and the Medical Culture of the Mamluk Near East
(Annemarie Schimmel Kolleg, 2012)The present paper is an attempt to define the ways in which the process of radicalization of Islam influenced the medical culture of Egypt and Syria under the Mamluks. Both the transformation of medical culture and the ... -
Mitologizacja, propaganda czy zapis dziejów? O zakładaniu miast arabsko-muzułmańskich
(Katedra Arabistyki i Islamistyki UW, 2017)Książka stanowi próbę analizy i interpretacji zapisów kronikarskich dotyczących powstawania najwcześniejszych miast zakładanych przez muzułmańskich Arabów. Wielopłaszczyznowa kontekstualizacja relacji opisujących wydarzenia ... -
Mowa ciała: od jawnej do ukrytej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Świat arabski jest żywiołowy, jego mieszkańcy nie żałują gestów, ruchów i mimiki, przy pomocy których zwracają się nieustannie do otoczenia i rozmówców, dając upust emocjom. To zachowanie wynika z postawy ... -
Muḥammad’s Visit to Aṭ-Ṭā’if
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 1998)There are moments in history which proved decisive in shaping the future of nations and as “the most momentous results may follow most insignificant happenings”, Muhammad’s decision to shift his preaching activities first ... -
Muslim Diplomatic Activity on Iberian Peninsula between 711 A.D. and 1252 A.D. A Note on Sources
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 2001)It is extremely difficult to embrace all the forms of diplomatic activity in the region of Iberian Peninsula during the times of Muslim political presence in the area, because the interaction between Christians, Muslims, ... -
Muslims in Europe: different communities, one discourse? Adding the Central and Eastern European perspective
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)There is an old Polish saying, “każda pliszka swój ogonek chwali”1 meaning that everyone emphasizes their good points. Being a representative of a country of approximately 40 thousand Muslims (for around 38 million citizens) ... -
Muslims in Poland and Eastern Europe. Widening the European Discourse on Islam
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)This book aims to fill this gap by describing Muslim communities and their experiences in Central and Eastern Europe, both in countries with marginal Muslim populations, often not exceeding 1% (e.g. Hungary and Lithuania), ... -
The Nile River in Muslim Geographical Sources
(Katedra Arabistyki i Islamistyki, Uniwersytet Warszawski, 2004)The Arab Egyptians usually call this river Baḥr an-Nīl (The Sea of Nile). Travelers from other Islamic regions also adopted this name apparently because of its great length and width. Although the name An-Nīl does not ...