Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBedyńska, Sylwia
dc.date.accessioned2013-06-17T20:01:36Z
dc.date.available2013-06-17T20:01:36Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.citationBedyńska, S., Psychologiczne konsekwencje stereotypizowania, [w:] Psychologia Jakości Życia, T. 1, 2002, nr 2, s. 101-114pl
dc.identifier.urihttp://depot.ceon.pl/handle/123456789/1918
dc.descriptionResearch on stereotypes have a long lasting tradition in the social psychology. Stereotype contents and its influence on how people are perceived and evaluated were throughly analysed. Research carried out up to date neglected analysis of stereotype target’s functioning in stereotype activation situation and its impact on the interpersonal interaction. Empirical reports about meta-stereotypes - beliefs of majority group members about how they are perceived by people belonging to minority group. Consequences of stereotype threat caused by negative stereotype activation in ability testing situation are considered. Task performance impairments in stereotype threat situation consist of dif¬ficulties in using generative strategies in cognitive functioning. It seems that such deficits are caused by cognitive exhaustion.pl
dc.description.abstractBadania stereotypów mają bardzo długą tradycję na gruncie psychologii społecznej. Analizowane są ich aspekty treściowe oraz wpływ na spostrzeganie i ewaluację osób, które stanowią cel stereotypu. Prowadzone do tej pory badania prawie zupełnie pomijały analizę funkcjonowania jednostki, będącej obiektem stereotypu w sytuacji jego aktywizacji oraz wpływ stereotypów na przebieg interakcji między dwiema osobami. Artykuł prezentuje najnowsze doniesienia empiryczne analizujące metastereotypy - przekonania członków grupy większościowej o tym, jak są postrzegani przez grupę mniejszościową. Rozważane są konsekwencje zagrożenia stereotypem - aktywizacji negatywnego stereotypu w sytuacji testowania zdolności. Deficyty wykonania zadań, pojawiające się w sytuacji zagrożenia stereotypem, polegają na zaburzeniach generatywnych aspektów funkcjonowania poznawczego, co może sugerować, że u ich podłoża leży stan wyczerpania poznawczego.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo SWPSpl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectwyczerpanie poznawczepl
dc.subjectzagrożenie stereotypempl
dc.subjectmetastereotyppl
dc.titlePsychologiczne konsekwencje stereotypizowaniapl
dc.title.alternativePsychological consequences of being a stereotype target.en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl
dc.contributor.organizationSzkoła Wyższa Psychologii Społecznejpl
dc.description.epersonAnna Sałgut
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska