Show simple item record

dc.contributor.authorPalmowski, Tadeusz
dc.date.accessioned2014-10-13T07:21:20Z
dc.date.available2014-10-13T07:21:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationPalmowski T.; 2011; Bałtycki cruising [w:] Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG; t. 18; s 97-107pl_PL
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/5426
dc.description.abstractWspółpraca armatorów i operatorów statków wycieczkowych z polskimi biurami i turoperatorami, a także kooperacja sieciowa w ramach programu Baltic Cruise już przynosi oczekiwane efekty w postaci rosnącej liczby jednostek zawijających do polskich portów oraz wzrastającego udziału w tej formie uprawiania turystyki Polaków. Wprowadzanie coraz większych wycieczkowców na Bałtyk stymuluje systematyczny rozwój portów, tym budowania dłuższych i o większych głębokościach nabrzeży, nowoczesnych terminali pasażerskich, urządzeń do odbioru nieczystości itp. Wpływa także na rozwój lokalnej infrastruktury drogowej, kolejowej i w niektórych przypadkach lotniczej. Rozwój morskiej turystyki cruisingowej przynosi całej Europie Bałtyckiej spore dochody. Ostrożnie szacując przekracza to 500 min euro. Szacuje się, że jeden turysta wydaje w trakcie rejsu na statku, średnio 1400 dolarów. W miastach portowych pasażerowie statków przeciętnie wydają dziennie w porcie europejskim co najmniej 80 euro, a członkowie załogi 55 euro. Dodając wydatki na wycieczki i inne usługi kwoty te dodatkowo rosną. W rzeczywistości dane są jeszcze bardziej korzystne dla miast portowych. Według J. Turgoose, eksperta Cruise Europe, „w Kopenhadze przeciętny Amerykanin wydaje 233 euro, Francuz - 200 euro, Hiszpan - 150 euro, Brytyjczyk - 158 euro, a Japończyk nawet 700 euro". W związku z globalnym kryzysem ekonomicznym, a także dynamicznym rozwojem inicjatywy Baltic Cruise, w ostatnich latach Bałtyk stał się jednym najszybciej rozwijających się głównych rynków żeglugi wycieczkowej. Żegluga ta wraz projektem sieciowym Baltic Cruise doskonale wpisuje się w proces integrującej się Europy Bałtyckiej.pl_PL
dc.description.abstractBaltic Europe as an integral part of the European territory covers regions surrounding the Baltic Sea. The Baltic market is serviced by major passenger fleet operators with the cruises focusing on the cultural heritage of countries lying along the Baltic coast. The demand for cruising services is of a seasonal nature. Passenger vessels operating on the Baltic keep getting bigger, are very modern and well equipped in all leisure related attractions. The 2004 initiative of Baltic Cruise cooperation network also aims at increasing the competitiveness of this tourist region. In 2010 this network included 27 ports and 47 partners. By 2010, 40 ship operators and 68 passenger vessels operated on the Baltic market with 3.1 million passengers carried and 2010 port calls. The ports of Copenhagen and Sankt Petersburg hosted the greatest number of passengers. In the years 2000-2009 the number of passenger ships calling at ports grew from 1443 to 2163. In this period the number of passengers sailing rose from 1 050 thousand to 3 132 thousand. The number of passengers in the years 2000-2010 rose annually at an average of 11.4% and the number of port calls by 3.4% per year. The number of tum round port calls grew at the rate of 8.6% per year. The share of this tourist sector in Poland and other Eastern Europe countries still remains insignificant. Baltic passenger cruisers called at the Polish ports of Gdynia and Gdańsk and sporadically Szczecin. The development of marine cruising generates significant income in Baltic Europe. Cautious estimates exceed 500 million euro. In view of the global economic crises and dynamically developing Baltic Cruise initiative, the Baltic has in recent years become the most rapidly developing passenger cruising market. The cruising sector and the Baltic Cruise network project fits well into the European Union integration process.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKomisja Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego ; Uniwersytet Gdański
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectBaltic cruisingpl_PL
dc.subjectturystyka bałtyckapl_PL
dc.subjectbałtycki cruisingpl_PL
dc.titleBałtycki cruisingpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Gdański, Wydział Oceanografii i Geografii, Instytut Geografii, Katedra Geografii Rozwoju Regionalnegopl_PL
dc.description.epersonMarcin Polom


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Dozwolony użytek
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.