Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 17
Apokalipsa zombie jako karnawał: odczytanie narracji o żywych trupach w kluczu Bachtinowskim
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
In the chapter Zombie Apocalypse as A Carnival: Reading Living Dead Narratives in the Bakhtinian Context, Maciej Mikołajski ponders the origin of the zombie discourse. He argues that zombies cannot be derived solely from ...
Queerowe zombie. Pomiędzy polityką, pastiszem a pornografią
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
The chapter Queer Zombies: Between Politics, Pastiche and Pornography is dedicated to an analysis of the meaning of the eponymous “queer zombie” figure that appears in contemporary films. Jędrzej Burszta draws attention ...
Kiedy nadchodzą żywe trupy, rodzą się tyrani. Psychospołeczne inspiracje w konstrukcji mikro-dystopii w narracjach postapokaliptycznych o zombie
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
Ksenia Olkusz’s chapter The Advent of the Living Dead Produces Tyranny: Psycho-social Inspirations in Modelling Micro-dystopias in Post-apocalyptic Zombie Narra-tives focuses on the formulation of a model of shaping power ...
Biblijne tropy pierwszych zombie. Subwersywne reinterpretacje wątków biblijnych w kulturze popularnej
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
In the chapter The Biblical Tropes of the First Zombies: Subversive Reinterpretations of Biblical Themes in Popular Culture, Andrzej Strużyna proposes a typology of the phenomena of travesty and parody of biblical contents ...
Martwy za życia. Zombie jako metafora odrzucenia społecznego we współczesnej rosyjskiej fantastyce grozy
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
Anna N. Wilk’s chapter Living Dead: The Zombie as a Social Rejection Metaphor in Contemporary Russian Horror Literature discusses the image of the zombie as a met-aphor of discrimination, based on the following works: Anna ...
Ewolucja wizerunku zombie w grach wideo
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
The video games industry has been successfully using the image of the zombie for dec-ades. Since the first game released in 1984, the zombie-slaying theme has appeared in more than 100 video games and still remains popular. ...
Archeologia zombie – najstarsze niefilmowe teksty kultury z nieumarłymi
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
The chapter Zombie Archaeology—The Eldest Non-Film Texts of Culture Featuring the Undead by Michał Kułakowski presents the oldest non-movie cultural texts fea-turing the mention of zombies. The author introduces the ...
„Tym, co znika, jest Człowiek we właściwym znaczeniu”. O relacji między Kojèviańską „śmiercią człowieka” a ekspansją popkulturowej figury żywego trupa
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
In the chapter “What Disappears is Man in the Proper Sense”. On the Relationship Between the Kojèvian “Death of Man” and the Expansion of the Zombie Figure in Popular Culture, Marcin Czardybon shows the convergence taking ...
Nie każdy zombie wychodzi z grobu: różne genezy zombie w grach komputerowych i wideo
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
Over the last few years, the popularity of zombies has been rising in both popular cul-ture and mass media—the living dead have spread from cinemas to TV series and nov-els as well as computer and video games. In the 2000s ...
Les Revenants, czyli francuska odpowiedź na amerykańskie zombie
(Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2016)
In the chapter Les Revenants—A French Response to an American Zombie?, Lidia Prokopowicz presents a discussion of the eponymous TV series Les Revenants (2012-) aimed at analysing and interpreting the production as well as ...