Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIlies, Alexandru
dc.contributor.authorWiskulski, Tomasz
dc.date.accessioned2015-07-21T08:18:32Z
dc.date.available2015-07-21T08:18:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationIlies A., Wiskulski T., 2014, Regionalne zróżnicowanie sieci transportowej w Rumunii. Problemy Transportu i Logistyki nr 28, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 49-62pl_PL
dc.identifier.issn1640-6818
dc.identifier.issn1644-275X
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7271
dc.description.abstractZmiany w sieci transportowej Rumunii uzależnione są od wielu czynników ekonomicznych, społecznych i geograficznych. Przede wszystkim od możliwości finansowania rozwoju sieci transportowej, w tym od stopnia wykorzystania przyznanych w procesie akcesji i po wstąpieniu do UE środków unijnych. Generalny kierunek zmian w sieci transportowej, w znacznym stopniu decydującej o rozwoju rumuńskiej gospodarki, zależny jest od realizacji założeń ambitnego planu jej rozwoju. Precyzuje on kolejność realizacji poszczególnych zadań w transporcie kolejowym i drogowym i wielkość koniecznych nakładów (Proiecte Prioritare Rutier 2011; Proiecte Prioritare Feroviar 2011). Jednak wśród najważniejszych czynników wpływających na rozwój rumuńskiej sieci transportowej, poza kwestiami ekonomicznymi i społecznymi, podkreślić należy rolę uwarunkowań fizyczno-geograficznych, a zwłaszcza rzeźby kraju. Górzyste ukształtowanie powierzchni stanowiło i do tej pory stanowi barierę w rozwoju sieci dróg i linii kolejowych. Choć współczesne rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa infrastruktury transportowej pozwalają na przekraczanie wszelkich barier, jednak ich realizacja związana jest z bardzo wysokimi kosztami poszczególnych projektów transportowych. Wprawdzie Rumunię cechuje duży współczynnik zwartości terytorialnej, jednak przecinające ją południkowo na wschodzie, a równoleżnikowo w południowej części kraju pasma górskie, nadal stanowią przeszkodę w rozwoju sieci i w ruchu kolejowym i drogowym. Dlatego celem pracy, poza przedstawieniem zmian w sieci transportowej kraju w ostatnich dwudziestu latach, jest wskazanie na stopień regionalnego zróżnicowania sieci transportowej i zróżnicowania wielkości przewozów w podziale na poszczególne środki transportu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiegopl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectRumuniapl_PL
dc.subjecttransportpl_PL
dc.subjectprzewozypl_PL
dc.titleRegionalne zróżnicowanie sieci transportowej w Rumuniipl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Gdański, Katedra Geografii Rozwoju Regionalnegopl_PL
dc.contributor.organizationAkademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, Zakład Organizacji Turystyki i Rekreacjipl_PL
dc.description.epersonTomasz Wiskulski
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska