dc.contributor.author | Ilies, Alexandru | |
dc.contributor.author | Wiskulski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2015-07-21T08:18:32Z | |
dc.date.available | 2015-07-21T08:18:32Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Ilies A., Wiskulski T., 2014, Regionalne zróżnicowanie sieci transportowej w Rumunii. Problemy Transportu i Logistyki nr 28, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 49-62 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1640-6818 | |
dc.identifier.issn | 1644-275X | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7271 | |
dc.description.abstract | Zmiany w sieci transportowej Rumunii uzależnione są od wielu czynników ekonomicznych, społecznych i geograficznych. Przede wszystkim od możliwości finansowania rozwoju sieci transportowej, w tym od stopnia wykorzystania przyznanych w procesie akcesji i po wstąpieniu do UE środków unijnych. Generalny kierunek zmian w sieci transportowej, w znacznym stopniu decydującej o rozwoju rumuńskiej gospodarki, zależny jest od realizacji założeń ambitnego planu jej rozwoju. Precyzuje on kolejność realizacji poszczególnych zadań w transporcie kolejowym i drogowym i wielkość koniecznych nakładów (Proiecte Prioritare Rutier 2011; Proiecte Prioritare Feroviar 2011). Jednak wśród najważniejszych czynników wpływających na rozwój rumuńskiej sieci transportowej, poza kwestiami ekonomicznymi i społecznymi, podkreślić należy rolę uwarunkowań fizyczno-geograficznych, a zwłaszcza rzeźby kraju. Górzyste ukształtowanie powierzchni stanowiło i do tej pory stanowi barierę w rozwoju sieci dróg i linii kolejowych. Choć współczesne rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa infrastruktury transportowej pozwalają na przekraczanie wszelkich barier, jednak ich realizacja związana jest z bardzo wysokimi kosztami poszczególnych projektów transportowych. Wprawdzie Rumunię cechuje duży współczynnik zwartości terytorialnej, jednak przecinające ją południkowo na wschodzie, a równoleżnikowo w południowej części kraju pasma górskie, nadal stanowią przeszkodę w rozwoju sieci i w ruchu kolejowym i drogowym. Dlatego celem pracy, poza przedstawieniem zmian w sieci transportowej kraju w ostatnich dwudziestu latach, jest wskazanie na stopień regionalnego zróżnicowania sieci transportowej i zróżnicowania wielkości przewozów w podziale na poszczególne środki transportu. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | Rumunia | pl_PL |
dc.subject | transport | pl_PL |
dc.subject | przewozy | pl_PL |
dc.title | Regionalne zróżnicowanie sieci transportowej w Rumunii | pl_PL |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Gdański, Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego | pl_PL |
dc.contributor.organization | Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, Zakład Organizacji Turystyki i Rekreacji | pl_PL |
dc.description.eperson | Tomasz Wiskulski | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |