Koncepcja warstwowości dzieła literackiego Romana Ingardena ujęta w perspektywie ontologii egzystencjalnej i jej konsekwencja
Abstract
The article introduces the second aspect, apart from the formal-ontological
one, in which Roman Ingarden developed his theory of stratification of literary
works, namely existential ontology. The perception of the stratified structure
of a literary work, representative for this perspective, focuses mainly on
one concept: the ontic foundation. To elaborate this concept the philosopher
again referred to the stratification of a literary work, interpreted as an artistic
object. However, the aspect that is put under scrutiny here is the mode in
which the particular strata exist, and not the idiosyncrasies of their essence,
which remains in the center of interest within the formalontological realm.
Further in my text, aesthetic concretization, i.e. the notion that is the consequence
of the concept of stratification of a literary work understood as the result of its existential-ontological perception, is discussed. I substantiate my
own position of disagreement with Ingadren’s claim that the stratified aspect
remains present in the aesthetic object (concretization) to the extent of its
intentional qualification proper for the given artistic object. Artykuł przybliża drugi – obok formalno-ontologicznego – aspekt, w którym
Roman Ingarden rozwinął swą koncepcję warstwowości dzieł literackich. Jest
nim mianowicie ontologia egzystencjalna; reprezentatywne dla tej perspektywy
postrzeganie wymiaru warstwowego dzieła literackiego, które ogniskuje
się przede wszystkim wokół jednego zagadnienia/pojęcia: fundamentu bytowego.
Za jego przyczyną filozof odwołuje się co prawda ponownie do warstwowości
dzieła literackiego rozumianego jako przedmiot artystyczny, lecz
nacisk kładzie tym razem na sposób istnienia warstw, nie zaś – co było domeną
perspektywy formalno-ontologicznej – specyfikę ich uposażenia.
Dalsza część artykułu dotyczy zaś zagadnienia, które stanowi konsekwencję
koncepcji warstwowości dzieła literackiego (rozumianej jako rezultat jej
postrzegania egzystencjalno-ontologicznego): konkretyzacji estetycznej. Uzasadniam
w nim mianowicie swój sprzeciw wobec stwierdzenia Ingardena,
jakoby wymiar warstwowy był obecny – w takim samym stopniu swego intencjonalnego ukwalifikowania, jaki właściwy jest przedmiotowi artystycznemu
– również w przedmiocie estetycznym (konkretyzacji).
Collections
- Artykuły / Articles [15288]