Postmetafizyczny klimat ponowoczesnej konsumpcji. Rzecz o (nie)zrównoważonym rozwoju człowieka
Streszczenie
The article is an attempt at a philosophical overview of the contemporary phenomenon
of consumption. The purpose of this reflection is, therefore, the recognition
of what makes us interested in the “it is and what it is” phenomenon. Thus, the
method of philosophical analysis applied here will be identification as the search for
the direct cause for a given effect. It seems that the cause for the contemporary phenomenon
of consumption is the “rule of irrational passions” (Bauman). Hence, the
reason for the existence of the consumer society lies in the desires, wishes and needs
of its citizens, which are first created by the media and, then, kept in the state of
unfulfillment by the mechanisms of economy. The reason behind the strengthening
of the appetitive power (the will) is, in fact, the weakening of the cognitive power
(the intellect). The decline of the metaphysical reflection on the purpose and meaning
of human existence and the increased development of the hedonistic lifestyle
with no reference to the transcendence testifies to that phenomenon. In this sense,
one can say that contemporary consumption takes places in the postmetaphysical
climate. Artykuł stanowi próbę filozoficznego oglądu współczesnego fenomenu konsumpcji.
Celem niniejszej refleksji jest rozpoznanie tego, co sprawia, że interesujące
nas zjawisko „jest i czym jest”. Metodą analizy filozoficznej będzie tu identyfikacji jako poszukiwanie bezpośredniej przyczyny dla danego skutku. Na podstawie danych
skutków można wywnioskować, iż przyczyną współczesnego zjawiska konsumpcji
są „rządy irracjonalnych namiętności” (Bauman). Rację bytu społeczeństwa
konsumpcyjnego stanowią pragnienia, życzenia i potrzeby jego obywateli – wpierw
wykreowane przez media, następnie zaś utrzymywane przez gospodarcze mechanizmy
w stanie niezaspokojenia. Powodem wzmocnienia władzy pożądawczej (woli)
jest bowiem osłabienie władzy poznawczej intelektu, który utracił wiarę w swoje
poznawcze możliwości. Świadczy o tym zanik metafizycznego namysłu nad celem
i sensem ludzkiej egzystencji oraz wzmożony rozwój hedonistycznego stylu życia bez
odniesienia do transcendencji. W związku z tym można mówić, iż współczesne konsumowanie
przebiega w klimacie postmetafizycznym.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]