Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZakrzewski, Grzegorz
dc.date.accessioned2014-01-17T15:32:07Z
dc.date.available2014-01-17T15:32:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn978-83-63875-15-2
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/3238
dc.description.abstractPraca nosi tytuł: „Filozofia antyczna w pierwotnym chrześcijaństwie”. Została podzielona na cztery rozdziały. W rozdziale I jest przedstawione nowe rozumienie filozofii starożytnej, niezbędne dla właściwego zrozumienia pism Ojców Kościoła. Postaramy się wykazać, że do istoty filozofii antycznej przynależy praktyczny wymiar ćwiczeń duchowych, a nie tylko spekulatywne rozważanie nad rzeczywistością, zaś głównym celem filozofii starożytnej było doprowadzenie człowieka do doskonałości. Omówimy problem doskonałości rozumianej jako wolność od namiętności, z których największą jest lęk przed śmiercią. Rozdział II jest poświęcony problematyce prawdy w filozofii antycznej. Analizując kolejno pisma św. Pawła, św. Justyna i Tertuliana postaramy się znaleźć odpowiedz na pytanie czy w filozofii antycznej są elementy pełnej Prawdy, a jeśli tak, to jakie jest ich źródło? Zatrzymujemy się zatem nad tematem „naturalnego objawienia” u św. Pawła, Logos i spermata tou logou u św. Justyna i Tertulianem uważanym rzekomo za pisarza antyfilozoficznego. W rozdziale III, bazując na wynikach poprzednich rozważań określamy, jaką część Prawdy zawiera filozofia antyczna. Dokonamy tego patrząc przez pryzmat celu, jaki stawia sobie filozofia – wyzwolenie się z namiętności. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie: na ile owa pars veritatis pozwala osiągnąć człowiekowi doskonałość. Ostatni, IV rozdział obejmie zagadnienie, na ile kultura grecka była użyteczna dla Ojców. W tej analizie utilitas greckiej paidei w niewielkim stopniu zatrzymamy się nad św. Pawłem, którego nie rozpatruje już szerzej w tym kontekście sam Karłowicz. Pokażemy, że Apostoł Narodów jest bardzo wczesnym pisarzem chrześcijańskim i nie konfrontował się jeszcze tak bardzo z filozofią antyczną, jak czynili to jego następcy. Pokażemy, że św. Justyn i Tertulian widzieli miejsce dla filozofii antycznej także po Objawieniu się Jezusa Chrystusa. Idąc za Karłowiczem poszerzymy nasze rozważania o św. Klemensa Aleksandryjskiego, który pozostaje prekursorem przeniesienia na grunt chrześcijaństwa filozofii starożytnej w wielu jej aspektach. Praca jest zatem poświęcona św. Pawłowi oraz Ojcom Kościoła, a głównie św. Justynowi, Tertulianowi i św. Klemensowi Aleksandryjskiemu oraz ich stosunkowi do filozofii antycznej.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo NATANpl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectlęk przed śmierciąpl
dc.subjectupodobnienie do Bogapl
dc.subjectdoskonałośćpl
dc.subjectmądrośćpl
dc.subjectspermata tou logoupl
dc.subjectLogospl
dc.subjectnawróceniepl
dc.subjectćwiczenia duchowepl
dc.subjectsztuka życiapl
dc.subjectfilozofia starożytnapl
dc.subjectfilozofia antycznapl
dc.titleFilozofia antyczna w pierwotnym chrześcijaństwiepl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookpl
dc.contributor.organizationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
dc.description.epersonGrzegorz Zakrzewski
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska